Położenie Banku
Bank Spółdzielczy w Leśniowicach położony jest na ziemi Lubelskiej w powiecie chełmskim na terenie gminy Leśniowice. Jest to rejon położony wśród pagórków Chełmskich, charakteryzujący się urozmaiconą rzeźbą terenu z licznymi lasami wąwozami z przewagą kompleksów rolniczych. Siedziba Banku w Leśniowicach znajduje się w centralnej części gminy . Przed Bankiem przebiega trasa w kierunku Chełma i Krasnegostawu .
Historia Banku
Bank Spółdzielczy w Leśniowicach rozpoczął działalność od 1 styczna 1952 r. pod nazwą Gminna Kasa Spółdzielcza w Rakołupach z siedzibą w Leśniowicach . Pierwszy Zarząd Gminnej Kasy Spółdzielczej w Rakołupach z siedzibą w Leśniowicach stanowili : Michał Czyż - Przewodniczący , Jan Gierczak i Bronisław Kapłan – zastępcy, Stanisław Król i Helena Szal – Członkowie. Placówka na przestrzeni lat swej działalności przyjmowała różne nazwy i formy działania Na początku była to Gminna Kasa Spółdzielcza , następnie Spółdzielnia Oszczędnościowo-Pożyczkowa , Kasa Spółdzielcza , by wreszcie w wyniku Uchwały Zebrania Przedstawicieli z dnia 18 maja 1970 r. – przyjąć obowiązującą do dnia dzisiejszego nazwę „ Bank Spółdzielczy w Leśniowicach”. Pierwszą siedzibą Gminnej Kasy Spółdzielczej były dwa małe pomieszczenia wynajęte od Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska ” w Leśniowicach. W roku 1964 staraniem Zarządu Kasy Spółdzielczej został oddany do użytku własny budynek Kasy a w roku 1988 już jako Bank Spółdzielczy przeniesiono się do nowego, obszerniejszego budynku , który do dnia dzisiejszego stanowi siedzibę Banku. W 1998 roku nastąpiło połączenie Banków Spółdzielczych w Dorohusku, Kraśniczynie i Żmudzi a w roku 2001 Banku Spółdzielczego w Woli Uhruskiej z Bankiem Spółdzielczym w Leśniowicach na bazie których funkcjonują oddziały BS w Leśniowicach. Bank Spółdzielczy w Leśniowicach zrzeszony jest z Bankiem Polskiej Spółdzielczości Spółka Akcyjna.
Działalność
- prowadzenie i obsługa rachunków bankowych w złotych i walutach wymienialnych , - przyjmowanie i obsługa wkładów oszczędnościowych i lokat terminowych, które posiadają gwarancję BFG, - usługi rozliczeń internetowych dla jednostek gospodarczych, rolników, samorządów i osób prywatnych, - udzielanie kredytów dla wszystkich grup społecznych w tym rolniczych z dopłatami do odsetek przez AR i MR , - wydawanie kart płatniczych międzynarodowych VISA oraz kart własnych , - prowadzi skupu i sprzedaż walut wymienialnych oraz wartości dewizowych, - przyjmowanie wszystkich wpłat na rachunki w innych bankach, - wypłaty z sieci bankomatów w swoich placówkach, - praca w czasie rzeczywistym w systemie Elixir.
Władze Banku
Skład Zarządu i Rady Banku Spółdzielczego w Leśniowicach
ZARZĄD
1. |
Śliwińska-Prokop Ewelina |
- Prezes Zarządu BS |
2. |
Weberman Alicja |
- I Wiceprezes Zarządu BS |
3. |
Mróz Anna |
- II Wiceprezes Zarządu BS (Dyrektor O/Kraśniczyn) |
RADA NADZORCZA
1. |
Adam Grzesiuk |
- Przewodniczący Rady Nadzorczej BS |
2. |
Józef Mantyka |
- Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej BS |
3. |
Barbara Kozaczuk |
- Sekretarz Rady Nadzorczej BS |
4. |
Mariusz Łaszkiewicz |
- Członek Prezydium Rady Nadzorczej BS |
5. |
Ryszard Buk |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
6. |
Jan Kowalczuk |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
7. |
Zdzisław Lachowski |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
8. |
Adam Mendel |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
9. |
Mirosław Penkała |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
10. |
Sławomir Szwed |
- Członek Rady Nadzorczej BS |
Zasady Ładu Korporacyjnego
Załącznik nr 1 do Uchwały 10/1/2018 r.
Zarządu Banku Spółdzielczego w Leśniowicach
z dnia 05.04.2018 r.
Załącznik nr 2 do uchwały 51/1/2014r.
Banku Spółdzielczego w Leśniowicach
z dnia 17.12.2014 r.
OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU
ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO DLA INSTYTUCJI NADZOROWANYCH
Zarząd Banku Spółdzielczego w Leśniowicach oświadcza, że Bank Spółdzielczy w Leśniowicach i jego organy w zakresie swoich kompetencji będą stosować Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych, przyjętych Uchwałą Komisji Nadzoru Finansowego Nr 218/2014 z dnia 22 lipca 2014 roku (Dz. Urz. KNF poz. 17), stanowiące Załącznik do niniejszego oświadczenia.
Jednocześnie Zarząd Banku Spółdzielczego w Leśniowicach informuje o odstąpieniu od stosowania częściowo Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych, a mianowicie:
1) § 8 ust. 4 w części dotyczącej:
„zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.”
Uzasadnienie: Powołując się na zasadę proporcjonalności wynikającą ze skali, charakteru działalności oraz specyfiki działalności prowadzonej przez Bank, odstępuję się od przestrzegania zasady dotyczącej umożliwienia elektronicznego udziału wszystkim członkom w posiedzeniach organu stanowiącego. W ocenie Banku spełnienie powyższej zasady nie znajduje zastosowania przy uwzględnieniu specyfiki działalności banku spółdzielczego, którego większość właścicieli stanowią mieszkańcy lokalnego środowiska. Ponadto zgodnie ze Statutem Banku zawiadomienia członków o czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia/Zebrania Przedstawicieli wysyłane są za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub listem poleconym, co najmniej 14 dni przed terminem obrad. Tak uregulowany sposób informowania członków Banku gwarantuje możliwość ich osobistego uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu/Zebraniu Przedstawicieli. Bank nie jest przygotowany pod względem technicznym i organizacyjnym do wykonywania tej zasady. Dodatkowo jej wprowadzenie wiąże się ze znacznymi kosztami, które w ocenie Banku są nieuzasadnione. Powyższe uzasadnia rezygnację z organizacji posiedzeń organu stanowiącego poprzez zdalny, elektroniczny udział członków.
Ponadto w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach nie mają zastosowania Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych, zawarte w § 11, § 53, § 54, § 55, § 56, § 57, gdyż nie dotyczą Banku.
ZARZĄD
Banku Spółdzielczego w Leśniowicach
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2022 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2021 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2020 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2019 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2018 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2017 r.
Ocena stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach w 2016 r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2022r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2022r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2021r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2021r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2020r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2020r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2019r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2019r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2018r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2018r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2017r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2017r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2016r.
Informacja wynikająca z art. 111a Prawa bankowego wg stanu na 31.12.2016r.
System kontroli wewnętrznej
System kontroli wewnętrznej.
System kontroli wewnętrznej
Polityka informacyjna
Polityka informacyjna Banku Spółdzielczego w Leśniowicach jest przyjęta Uchwałą Zarządu Banku i zatwierdzona przez Radę Nadzorczą Banku.
Polityka informacyjna Banku Spółdzielczego w Leśniowicach dotycząca adekwatności kapitałowej
Rekomendacja M
Informacja wynikająca z Rekomendacji M za 2022 r.
Informacja z zakresu z poziomu kapitału i dźwigni finansowej za 2022 r.
Najważniejsze wskaźniki za 2022 r.
Informacja wynikająca z Rekomendacji M za 2021 r.
Informacja z zakresu z poziomu kapitału i dźwigni finansowej za 2021 r.
Najważniejsze wskaźniki za 2021 r.
Informacje Finansowe
Wybrane dane finansowe
Banku Spółdzielczego w Leśniowicach według stanu na dzień 30.06.2023 r.
1. |
Suma bilansowa |
107 680 804,62 zł |
2. |
Depozyty ogółem |
93 351 028,16 zł |
3. |
Kredyty ogółem |
52 419 648,53 zł |
4. |
Wynik działalności bankowej |
3 827 759,94 zł |
5. |
Koszty działania banku wraz z amortyzacją |
2 054 533,17 zł |
6. |
Zysk brutto bieżącego roku |
1 888 885,78 zł |
7. |
Zysk netto bieżącego roku |
1 723 031,78 zł |
8. |
Fundusze własne netto |
10 752 154,54 zł |
9. |
ROE netto (rentowność kapitałów) |
28,00% |
10. |
ROA netto (rentowność aktywów) |
3,15% |
11. |
Łączny współczynnik kapitałowy |
18,89% |
Informacja finansowa do pobrania w formacie pdf: pobierz
DEPOZYTY W NASZYM BANKU GWARANTUJE BANKOWY FUNDUSZ GWARANCYJNY (W ZAKRESIE PRZEWIDZIANYM USTAWĄ O BFG)
Archiwalne informacje finansowe -> więcej
Struktura organizacyjna

Zasady składania i rozpatrywania reklamacji
Załącznik nr 1 do Instrukcji rozpatrywania reklamacji w Banku Spółdzielczym w Leśniowicach
Klient Banku Spółdzielczego w Leśniowicach (dalej Bank) jest uprawniony do złożenia reklamacji, a Bank jest zobowiązany do jej rozpatrzenia według poniższych zasad:
- Klient powinien zgłosić reklamację do Banku niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia. Bank rozpatruje reklamacje złożone przez Klientów Banku lub osoby działające w ich imieniu:
- w przypadku Klientów indywidualnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 13 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów konsumenckich w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia,
- transakcji na instrumentach finansowych w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów skarg lub reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
- w przypadku Klientów instytucjonalnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 1 miesiąc od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów w terminie nie późniejszym niż 3 lata od dnia zaistnienia zdarzenia,
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów skarg lub reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
- Reklamacja powinna zawierać zastrzeżenia związane z działalnością prowadzoną przez Bank wobec Klienta oraz dane adresowe Klienta. Klient powinien dołączyć wszelkie dokumenty związane z przedmiotem sprawy. Bank może zwrócić się do Klienta o uzupełnienie dokumentacji zgłaszanej reklamacji, w przypadku w którym uzupełnienie dokumentów warunkuje rozpatrzeniem reklamacji.
- Klient może złożyć reklamację w następującej formie:
- pocztą tradycyjną kierując pismo na adres korespondencyjny Banku: Bank Spółdzielczy w Leśniowicach, Leśniowice 22 A, 22-122 Leśniowice;
- telefonicznie lub faksem (dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej Banku www.bslesniowice.pl );
- pisemnie lub ustnie w placówce Banku.
- Bieg terminu rozpatrywania reklamacji rozpoczyna się w dniu jej wpływu do Banku.
- Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji przez pełnomocnika, na podstawie prawidłowo sporządzonego pełnomocnictwa.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamację w terminie:
- 15 dni roboczych od daty jej otrzymania dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej;
- 30 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania dla reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
W uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ww. terminy rozpatrzenia reklamacji nie mogą zostać dotrzymane, Bank przed upływem tego terminu, informuje Klienta o przyczynie opóźnienia ze wskazaniem okoliczności, które muszą zostać ustalone oraz przewidywanego termin udzielenia odpowiedzi.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 6. termin rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi przez Bank nie może być dłuższy niż:
- 35 dni roboczych dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej, w szczególności reklamacji kartowych rozpatrywanych przy udziale Visa;
- 60 dni kalendarzowych od daty otrzymania reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
- W przypadku braku odpowiedzi ze strony Banku w ciągu 30 dni od otrzymania przez Bank reklamacji lub brak przedstawienia uzasadnienia przekroczenia terminu na udzielenie odpowiedzi na zgłoszenie, wskazanego w ust. 6, reklamację uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamacje w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że udzielenie odpowiedzi na reklamację w wybranej formie nie może powodować wystąpienia ryzyka ujawnienia tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym.
- Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie reklamacji.
- Klient ma prawo do złożenia odwołania od decyzji Banku do:
- odwołania się do Zarządu Banku w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację;
- zwrócenia się do Miejskiego Rzecznika Konsumenta lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta);
- zwrócenia się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, działającego przy Związku Banków Polskich w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta) w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, dostępnym na stronie internetowej Związku Banków Polskich (www.zbp.pl);
- wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Finansowego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną);
- wystąpienia do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną);
- wystąpienia z powództwem do Sądu Powszechnego.
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, Plac Powstańców Warszawy 1, skr. poczt. 419, 00-950 Warszawa 1.
|